Självskadande

Besök webbplatsen Besök webbplatsen.

Det är ofta svårt att stanna kvar i plågsamma känslor och att veta hur man ska hantera dem. Vi människor gör ibland allt vi kan för att slippa dem, eftersom vi inte vill behöva uppleva känslor som är jobbiga för oss. Att vara självdestruktiv, det vill säga att göra sig själv illa, kan vara ett av många sätt att försöka hantera smärtsamma känslor. Den kroppsliga smärtan kan ibland kännas lättare att hantera än smärtan inombords. Ibland är skadandet ett sätt att lugna eller straffa sig själv. Det kan också vara ett sätt att visa andra att något är fel och att man behöver hjälp.

Att skada sig själv
Att skada sin hud och sin kropp är ett av flera sätt att göra sig själv illa. Andra sätt kan vara att använda droger, våld, spel, mat eller sex. Att skada sig själv behöver inte betyda att man vill dö, men man kan ändå riskera sitt liv. Självskadebeteende är alltid allvarligt.

Det kan bli bättre
När man är mitt uppe i det jobbiga kan det vara svårt att tro att livet kan bli annorlunda. Men det kan det, och det går att komma ur ett självskadebeteende. Det finns många sätt att stärka sig själv och må bättre på. Det finns även professionell hjälp att få, och många som har varit i liknande situationer har tagit sig ur det.

Berätta för någon!
Om man mår dåligt brukar det ofta kännas bättre om man berättar för någon hur man mår. Det kan vara välgörande att sätta ord på sina tankar och känslor och även på vad som utlöst dem. Att prata om problemen kan dessutom göra det lättare att se situationen tydligare. Den som lyssnar kan hjälpa till att se andra perspektiv och föreslå alternativa lösningar. Man kan också pröva att skriva om vad man känner. Om man vill kan man sedan visa vad man skrivit för någon man litar på.

Utåt sett kanske allt verkar bra eller som vanligt, så det kan vara svårt för andra att förstå hur man mår om man inte berättar. Därför är det ett bra första steg att prata med någon om man mår dåligt och skadar sig själv.
Texter från Nationella självskadeprojektet (länk till sidan där du kan läsa mer)

Kolla dessa listor från SHEDO (en förening som ger stöd till personer som självskadar och deras anhöriga) där du kan få hjälp med att:
- stå ut
- få utlopp för starka känslor
- tvinga bort negativa känslor
- innan du skadar dig, ställ ALLTID dessa frågor!
Listorna hittar du här: http://fardighetslistan.shedo.se/

Det är viktigt att få hjälp och stöd när man mår dåligt och utvecklar ett självskadebeteende. Det kan dock vara svårt att veta vart man ska vända sig. På 1177.se finns information om var man kan få hjälp i sitt landsting. Där kan du hitta närmsta vårdcentral eller närmsta psykiatriska mottagning. Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) är för dig under 18 år. Även elevhälsan och ungdomsmottagningen kan vara vägen till hjälp.

Till startsidan